אימון מתקדמים מאת דני ביאלר- כל הזכויות שמורות !! 

פרק 6 מערכי אימון לדוגמא.

לאחר שסקרנו את נושאי האימון שניתן לבצע במסגרת אימון מתקדמים, ברצוני לתת מספר דוגמאות של מערכי אימון מפורטים, אשר יאפשרו לכם לקבל מושג על כוונותיי לגבי כל הנושאים האחרים שפורטו בפרק 5.בכל מקרה לגבי כל מאמן או מדריך אשר לא רגיל למערכי אימון אילו, המלצתי היא לרשום מראש לכל אימון מערך מפורט, ובמשך הזמן לעבור למערך תמציתי יותר לאחר שהחומר כבר יותר ברור.

עקרונות האימון הבודד:

1. תמיד כדאי להתחיל בחימום פיזי, אפילו כשהאימונים קצרים, אני מעדיף בגילאים הצעירים (8-12) לקיים חימום על בסיס משחק והנאה (כדוריד, כדורגל, משחקי זריקת כדורים, וכו'), ולגילאים הבוגרים יותר לערוך ריצה ומתיחות באופן הקלאסי.

2. בכל אימון כדאי לקיים חימום חבטות בו ישנה חזרה על כל החבטות הבסיסיות, אפילו אם האימון קצר.החימום יוצר מצב בו חניכים חובטים את כל הידוע להם ובכך משמרים את היכולת בחבטות עליהן לא נעבוד באותו אימון. הדבר בולט במיוחד בנושא הכאוב של חבטות ההגשה והחזרי ההגשה, עליהם פוסחים לעתים לתקופה ארוכה. שילוב של חבטות אילו באופן קבוע באימון, מאפשר את שמירת הידוע בנושא ההגשות והחזרי ההגשות, ונותן לחניכים בטחון בעת משחקי נקודות.

חימום חבטות מקוצר:

זמן נושא הערות
בין 1 דקה ל- 3 דקות תלוי באורך האימון הכולל. שמירת כדור כף יד וגב יד במשבצת. כדאי לאתגר ע"י תחרות בין הזוגות, (במצב אי זוגי המאמן יהיה בן זוג).
כנ"ל שמירת כדור כנ"ל בשלושת רבעי מגרש כנ"ל
כנ"ל כנ"ל במגרש שלם. כנ"ל
כנ"ל יעף ליעף במרחק חצי משבצת (3 מטר מהרשת), ניתן לחבוט לפי דרגות קושי:  1.   כף וגב יד בנפרד.  2.   חופשי מעורב.  3.   מסודר- אלכסון ישר, אלכסון ישר. דרגת קושי לפי התאמה לחניכים, כדאי לתת אתגר מבחינת מספר המסירות הרצוף: 'מי יגיע ראשון ל- 20 מסירות רצוף ?).
כנ"ל יעף ליעף, או לחילופין חבטות קרקע ליעף, כאשר עמדת היעף בקו ההגשה. כנ"ל
כנ"ל הנחתות מול תילולים. להתחיל לאט ולעבור למהירות גבוהה בהדרגה. לשכנע את החניכים לנסות לחבוט כל תילול שיקבלו.
5-8 דקות, בהתאם לאורך האימון. הגשה חלקה והחזר הגשה בזוגות, (כולל החלפת תפקידים). בעת צפיפות ניתן לעבוד בשיטת זוג נכנס זוג יוצא כל שתי הגשות.
כנ"ל. הגשה מסובבת (שניה) והחזר הגשה בזוגות (כולל החלפת תפקידים) רצוי מאד לתקן בהגשה תיקון אחד שיחזור על עצמו כל אימון.                       


3. בכל אימון צריך להיות נושא עקרי שחוזר על עצמו בצורות שונות לאורך תקופה של בין שבוע לשלושה שבועות לפי התכנית השנתית.

4. בכל אימון נקיים משחק על נושא האימון שיכול להיות גם משחק סיום.

5. כדאי לצורך הבנת החניכים ולצורך העברת המידע מהם להורים, לקיים סיכום אימון.

מערך אימון לדוגמא:

נושא: חבטות כף יד וגב יד באלכסון.

דגש טכני אפשרי: כניסת אגן, או מפגש עם הכדור מוקדם יותר לפני הגוף.זמן האימון בין 45-50 דקות.

חלק באימון נושא פירוט זמן הערות
מכין חימום פיזי משחק כדוריד 3 דקות בין הרשת לגדר עם שני כסאות או מטרות.
מכין חימום וחזרה על כל החבטות לפי הדוגמא 15-20 דקות בזוגות כולל מאמן אם יש צורך.
עקרי חבטות קרקע באלכסון. שני זוגות משחקים במגרש שני באלכסון, בשיטת ידיד יריב, עד להוראת המאמן להפסיק, ולהתחלף. האחרים עובדים על מגרש ראשון עם המאמן, מול סל, ומנסים לחבוט באלכסון למטרות. 15 דקות המאמן עובד במגרש שלו על שיפור, טכני שיעזור לחניכים לכוון.במגרש השני עובדים על דיוק, מול קבלת כדורים מיריב.
מסיים משחק סיום קרוסלה אלכסונית כף יד, וקרוסלה אלכסונית גב יד. 10 דקות לסמן קו גיר או להניח חבל לאורך קו האמצע.
סיכום הסבר על הנלמד המאמן והחניכים חוזרים על הנושא. 2 דקות  


מערך אימון לדוגמא:

נושא: חבטות העברה לאורך הקו.

דגשים טכניים אפשריים:

1. כניסה מתחת לכדור ליצירת ספין,

 2. מפגש כדור במרכז המחבט ליצירת דיוק.זמן האימון: בין 45-50 דקות.

חלק באימון נושא פירוט זמן הערות
מכין חימום פיזי כדורגל 3 דקות בין הרשת לגדר לתוך מטרות או כסאות.
מכין חימום וחזרה על כל החבטות לפי הדוגמא 15-20 דקות בזוגות.
עקרי כיוון חבטות העברה ישר לאורך הקו, עבודה עם מאמן. מאמן מוסר כדורים לשני טורים העומדים מולו צמודים לאמצע הקו האחורי, החניכים יוצאים מצד ימין לכף יד ומשמאל לגב יד.המאמן מציב מטרות לאורך הקו, והחניכים מנסים לחבוט למטרות. 10 דקות. לכל חניך יש למסור 3-4 חבטות כל תור, ואז הנ"ל ירוץ לאסוף ויחזור לאותו טור ! (עקרון החזרה).לאחר מספר תורות מחליפים טורים.
עקרי משחק העברות מאמן עומד בין המגרשים עם סל, ומגיש בו זמנית לשני השחקנים העומדים בקו האחורי, מול כל שחקן ישנו יריב ברשת. המשחק הינו ללא תילולים, וכל שתי נקודות מחליפים את הזוג המשחק בזוג שהמתין. בסיום המשחק (עד 5 או 7) מחליפים צדדים בין השחקנים לגומלין. 10 דקות. במספרים אי זוגיים יהיה לשחקן אחד שני יריבים.
מסיים משחק סיום מלך הרשת, אחד מול כולם, המלך ביעף, השאר מולו, המנצח עובר, הניקוד ניתן לחובט יעף עד לסיום הכדורים הזמן או הניקוד שהיווה מטרה. 7-12 דקות. המאמן מוסר לשחקן בקו האחורי.
סיכום        


מערך אימון לדוגמא:

נושא: חבטות העברה בכיוון אלכסון קצר.

דגשים טכניים אפשריים:  

1.   ירידת ברכיים ומחבט מתחת לכדור לקבלת טופ ספין. 

2.   כניסת אגן מודגשת בעת כיוון הכדור באלכסון.זמן אימון: 45-50 דקות.

חלק באימון נושא פירוט זמן הערות
מכין חימום פיזי משחק זריקות כדורים מצד לצד. 3 דקות לכל קבוצה מספר שווה של כדורים, בסיום סופרים לאיזו קבוצה יש פחות כדורים.
מכין חימום וחזרה על כל החבטות לפי דוגמא 15-20 דקות בזוגות עם מאמן
עקרי חבטות העברה באלכסון קצר חלק מהשחקנים משחקים בינהם ידיד יריב, וחלק עובדים עם המאמן על העברה אלכסונית.ידיד יריב: אחד ביעף, השני בקו אחורי, השחקן בקו האחורי מוסר כדור ראשון, השחקן ביעף חייב לעבור את המשבצות, אח"כ מתחיל שלב היריב ללא תילולים. בסיום מתחלפים לגומלין.אצל המאמן עובדים מול מטרות בצידי הרשת כדור אחד כל פעם וחזרה לטור. 20 דקות בסיום המשחקים הקבוצות מתחלפות בניהן, אם המספר אי זוגי, נותנים לשחקן אחד להיות שוב באותה תחנה (החזק ביותר במגרש שני, או החלש ביותר שוב עם המאמן).
מסיים משחק מלך העברות כמו באימון הקודם. 5-8 דקות.  
סיכום     2 דקות  


מערך אימון לדוגמא:

נושא: חבטות יעף אלכסוני מעמדה התקפית (3 מטר מהרשת).

דגשים טכניים אפשריים:

1. השענות קדימה בעת החבטה.

2. אורך תנועה על פי המשימה, (בלימת כדור מהיר, תנועה ארוכה יותר לכדור איטי וכו').

3. מחבט בזווית למגרש בעת המפגש עם הכדור.זמן אימון: 45-50 דקות.

חלק באימון נושא פירוט זמן הערות
מכין חימום פיזי תחרות איסוף כדורים בין שתי קבוצות. 3 דקות המאמן מפזר כדורים בכמות שווה בשני צידי הרשת, שתי קבוצות אוספות בשיא המהירות.
מכין חימום וחזרה על כל החבטות. לפי דוגמא. 15-20 דקות. בזוגות כולל מאמן.
עקרי יעף התקפי בכיוון אלכסוני. עם מאמן: שני טורים במרכז היעף, מתאמנים על חבטות אלכסוניות קצרות למטרות+ תיקונים טכניים רלוונטיים.בזוגות במגרש שני: משחקים ידיד יריב כאשר שחקן אחד מאחור ויריבו ביעף. 20 דקות. ידיד יריב ללא תילולים.במספר אי זוגי החלש בקבוצה יישאר פעמיים מול המאמן, או החזק ביותר יישאר פעמיים במגרש שני במשחק הידיד יריב.
מסיים מלך היעף. כל הקבוצה ביעף מול שחקן בקו אחורי, צבירת נק' תהיה בקו אחורי בלבד, המאמן מגיש כדור ראשון לקבוצה ביעף, וממצב זה מתפתחת נקודה. 7-12 דקות  
סיכום        


מערך אימון לדוגמא בסגנון 'מדריך חניך'

נושא האימון: יעף מכין עמוק.

דגשים טכניים אפשריים:

1. ירידת ברכיים לכדורים נמוכים.

2. השענות קדימה לכל הכדורים.

3. התאמת זווית מחבט למשימה ולכדור המתקבל, (פתיחה בכדור נמוך, או בחטת סלייס קצר וכו').זמן האימון: 45-50 דקות.

חלק באימון נושא פירוט זמן הערות
מכין חימום פיזי ריצה ומתיחות 5 דקות יחד עם המאמן.
מכין חימום וחזרה על כל החבטות לפי דוגמא 15-20 דקות בזוגות עם המאמן.
עקרי עבודה על יעף מכין עמוק. בזוגות- 'מדריך- חניך'. בכל זוג אחד מוסר כדורים, השני חובט יעף עמוק. המאמן עובר בין הזוגות ונותן הנחיות. 10 דקות. לאחר 5 דקות מתחלפים בתפקידים.כל פעם חבטה אחת בודדת.
עקרי משחקי יעף מכין. המאמן מגיש כדור ראשון לשחקן שביעף המכין, והנ"ל מתחיל נק' נגד יריבו שבקו האחורי. המאמן יכול להפעיל באופן זה 2 זוגות במקביל על שני מגרשים, וכל נק' להחליף עם עוד שני זוגות שממתינים. 10 דקות. לאחר סיום משחק עד 5 או 7, מתחלפים בתפקידים.באי זוגי, חניך אחד משחק נגד שניים, נק' נק'.
מסיים. קבוצה נגד קבוצה. קבוצה אחת ביעף ואחת בקו אחורי, שני הראשונים מכל קבוצה משחקים נק' מלאה, הניקוד קבוצתי, בסיום מחליפים תפקידים והמנצחים הם אילו שניצחו בסיכום שני המשחקים. 5 דקות המאמן מגיש כדור ראשון תמיד לשחקן ביעף המכין.המנצח נשאר עוד נק' בונוס.
סיכום        


מערך אימון לדוגמא בשיטת 'מדריך חניך'.

נושא: חבטות התקרבות לרשת- כף יד לכדור קצר נמוך.

דגשים טכניים אפשריים:

1. אחיזה יבשתית ליצירת סלייס.

2. הובלת המחבט בכיוון הרצוי לכדור.

3. האטה בריצה לקראת החבטה.זמן האימון: 45-50 דקות.

חלק באימון נושא פירוט זמן הערות
מכין חימום פיזי מרוץ שליחים לרשת וחזרה 3 דקות מתאים לסגנון הריצה בעת האימון (קדימה ואחורה).
מכין חימום וחזרה על כל החבטות. לפי דוגמא. 15-20 דקות. בזוגות עם מאמן.
עקרי לימוד עליה לרשת לכדור קצר, בסגנון 'סלייס'. בזוגות אחד מדריך - זורק כדור קצר עם היד, השני חניך- רץ קדימה לפי הדגמת מאמן, ולומד לחבוט 'סלייס' עם פתיחת מחבט תוך כדי ריצה לרשת. 10 דקות. חובטים שוב ושוב, ומתחלפים לאחר 5 דקות. המאמן עובר בין הזוגות ומנחה את החניכים.
עקרי משחק עליה לרשת, כף יד על כדור קצר. הגרש חצוי לשני חלקים כולל שוליים, שחקן ראשון מגיש בכף יד כדור למשבצת, השני חייב לעלות לרשת להמשך נק'. בסיום מתחלפים בתפקידים. 10 דקות. בכדי ליצור כדור קצר לעלייה, יש לקרב את המגיש ל- ¾ מגרש, ולקצר את המשבצת ל- 2/3 מאורכה. בסיום המשחק מחליפים תפקידים והנצח הינו זה שניצח בסיכום שני המשחקים יחדיו.
מסיים. עלייה לרשת מול מאמן. חניכים עומדים בזוגות, אחד ליד השני מול מאמן המגיש להם כדור קצר לעלייה לרשת, שניהם עולים יחדיו לנקודה נגד המאמן. 7 דקות כל זוג סופר את מס' הנקודות שהצליח לנצח את המאמן.
סיכום        


מערך אימון לדוגמא.

נושא: הכנה לתחרות. דגשים אפשריים:

1. התאמה טקטית אישית לכל חניך.

2. טיפול מנטלי אישי וקבוצתי.

3. הגברת מוטיבציה.זמן אימון: 45-50 דקות.

חלק באימון נושא פירוט זמן הערות
מכין חימום פיזי ריצה ומתיחות 5 דקות יחד עם המאמן.
מכין חימום וחזרה על כל החבטות. לפי דוגמא. 15-20 דקות. בזוגות עם מאמן.
עקרי ומסיים משחקים כהכנה לתחרות. 1. תרגול ריכוז בין נקודה לנקודה .2. התאמה טקטית אישית.3. אפשרי לקיים נקודה מכרעת בשוויון בכדי ליצור לחץ מנטלי. 20-25 דקות תפקיד המאמן:לעבור בין הזוגות, להשגיח על ביצוע טקטי, לשוחח עם השחקן ולברר את מצבו המנטלי. ו'להחזיק' את כולם במוטיבציה עד סיום האימון.
סיכום מסקנות אישיות לכל שחקן. כדאי בשיטה תבניתית לבקש משוב מכל שחקן על עצמו. 5 דקות  


סיכום:בעזרת מערכי השיעור הנ"ל, תכנית האימונים השנתית ופירוט נושאי האימון שבפרק 5, אני מאמין שכל מאמן עם ידע בטניס יוכל לנסות להרכיב בעצמו תכנית מפורטת לתקופות ולאימון בודד.

אשמח לקבל משוב מכל אחד, עד לכתיבת הספר הבא...

ב ה צ ל ח ה ! ! !